Romantische expressie en moderne abstractie, theatrale weelderigheid en technische soberheid: uitersten die elkaar in de muzikale belevingswereld van Reinbert de Leeuw en Detlev Glanert niet uitsluiten. Voor de vele liefhebbers van De Leeuws visie op de Romantiek staat opnieuw zijn Im wunderschoenen Monat Mai op het programma van Asko|Schoenberg, een muziektheatrale ode aan de liedkunst van Schubert en Schumann met in de hoofdrol actrice Barbara Sukowa. Hieraan voorafgaand muziek van een nog levende Duitse componist, drie kamermuzikale juweeltjes van Detlev Glanert. Diens stilistisch breed uitwaaierende werken fascineren door hun fantasierijke dramatische concepten. Tot het intiemste en abstractste dat uit zijn pen is gevloeid behoort het drieluik Vergessenes Bild, Gestalt en Geheimer Raum. In Gestalt speelt de componist met de voorstelling van een driedimensionale ˜figuur’ in tijd en ruimte; in Geheimer Raum creëert hij, genspireerd door de doeken van Francis Bacon, het claustrofobische beeld van een tussen vier muren opgesloten mens. Maarten Warmerdam maakte een lichtbeeld voor de stukken van Glanert en was verantwoordelijk voor het lichtontwerp van Im Wünderschonen Monat Mai.

DETLEV GLANERT
Vergessenes Bild op. 29 Kammersonate Nr.1 for ensemble
Gestalt op. 32  Kammersonate Nr.2 for ensemble
Geheimer Raum Kammersonate Nr.3 for ensemble
REINBERT DE LEEUW
Im wunderschoenen Monat Mai – Dreimal sieben Lieder nach Schumann und Schubert