• Lichtontwerp Maarten Warmerdam56
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam55
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam54
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam53
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam52
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam51
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam50
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam49
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam48
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam47
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam46
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam45
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam44
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam43
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam42
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam41
  • Lichtontwerp Maarten Warmerdam40
  •  

 

In het kader van het Stockhausen, Kagel Festival in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam bracht het Asko|Schoenberg een speciaal programma ten gehoren.

Van Karlheinz Stockhausen stonden er  twee theatrale werken op het programma – er wordt gelopen, gefluisterd, bewogen. Voor het Asko Ensemble voltooide hij kort voor zijn dood Glanz, dat fungeert als ˜tiende uur’ in de cyclus Klang. De componist vatte het werk als volgt samen: “Klarinet, altviool en fagot spelen de grote vorm, die door magische momenten wordt onderbroken. Hobo, trompet, trombone en tuba zorgen voor verrassingen”.
Aan Orchester-Finalisten ligt de gedachte ten grondslag dat steeds meer orkestmusici hun persoonlijke talent willen bewijzen. Stockhausen, die uitvoeringen van zijn orkestwerken slechts uiterst moeizaam tot stand had zien komen, had weinig op met de attitude van de traditionele orkestmusicus. Musici zouden zich volgens hem bij een orkestproefspel eens van een heel andere kant moeten laten zien.

De matinee stond dan weer in het teken van Kagel. Met Orchestrion-Straat betoont Kagel eer aan het Nederlandse muziekleven, dat in dichtheid en kwaliteit en in de aanstekelijke liefde van zijn luisteraars menig land naar de kroon steekt. Nederland is bovendien het land van draaiorgels en muziekautomaten. De straat waar¬op het orkestrion van Kagel speelt, is het concertpodium… “Ik zou willen dat draaimolens en -orgels als serieus te nemen vertolkers van ernstige muziek in de openlucht optraden.

 

Maarten Warmerdam maakte het lichtontwerp voor de dag.

 

Meer informatie is te vinden on de site van het Asko|Schoenberg Ensemble. De foto vind u door op de afbeelding rechts van het artikel te klikken.