Om de heropening 1 juli 2011 van het gerestaureerde 17de-eeuwse Kasteel Amerongen te vieren is een grootschalige multimediaproductie van filmmakers Peter Greenaway en Saskia Boddeke te zien. Het wordt een unieke twee jaar durende multimedia-installatie door het hele kasteel. Met videoprojecties brengt dit veelgevraagde koppel op theatrale wijze de bewoners van het kasteel op midzomerdag 1680 weer tot leven. Het lichtontwerp voor deze installatie werd gemaakt door de Theatermachine.

Niet langer is de bewonersgeschiedenis van vier eeuwen het uitgangspunt voor de presentatie; Kasteel Amerongen kiest er nu voor om de verschillende eeuwen als afzonderlijke perioden na elkaar te presenteren.

De gave van Greenaway en Boddeke om op vernieuwende en boeiende wijze cultureel erfgoed te ontsluiten met een spannend spel tussen feit en fictie is exact wat Kasteel Amerongen beoogt als nieuwe presentatievorm.

Vanaf de heropening maken bezoekers op Kasteel Amerongen een dag in de 17de eeuw mee: midzomerdag 1680. Het is acht jaar na het rampjaar 1672 waarin Lodewijk XIV een einde maakte aan de Gouden Eeuw in de Republiek – het rampjaar waarin ook Kasteel Amerongen door de Fransen in brand werd gestoken en met de grond gelijk werd gemaakt.

Op de fundamenten van het oude Kasteel herrijst – als een feniks uit het vuur – een nieuw en modern buitenhuis. Buitengewoon gezant Godard Adriaan van Reede, Heer van Amerongen is voor langere tijd afwezig in het buitenland en de herbouw staat grotendeels onder leiding van zijn vrouw Margaretha Turnor. Margaretha onderhoudt met haar man een intensieve briefwisseling over de voortgang van de bouw en de ontwikkelingen in de familie. Deze correspondentie behoort tot de mooiste die uit de zeventiende eeuw is overgeleverd en geeft een fantastisch beeld over wat een buitengewoon sterke en gedreven vrouw Margaretha is geweest in een heel uitzonderlijke positie. Margaretha Turnor is de sleutelfiguur in de video-installatie en op deze bijzondere midzomerdag brengt haar man, Godard Adriaan, een kort bezoek aan Amerongen.

Om als publiek het leven van toen op het kasteel te proeven brengen Greenaway en Boddeke met filmprojecties de bewoners terug in de diverse vertrekken: de adellijke bewoners en bedienden, keukenhulpen en hoveniers, huishoudsters en vroedvrouwen, soldaten, kinderen, minnaressen, Engelse en Duitse bezoekers, propagandisten, monarchisten en republikeinen. Fascinerende taferelen zullen zich afspelen tegen een achtergrond van de politieke situatie van dat moment: net na het rampjaar 1672, op weg naar de Vrede van Utrecht in 1713.