about_img

Op 10 november ging in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de voorstelling Motortown in rpemiere. De regie was in handen van de jonge regisseur Teunkie van der Sluis, het lichtontwerp werd gemaakt door Floriaan Ganzevoort.

Danny keert terug van zijn diensttijd in Irak naar een thuisfront waar hem een ander soort oorlog wacht. Hij kan zich niet aanpassen aan de samenleving waar hij voor gevochten heeft. Hij koopt een pistool en gaat op een explosieve road-trip door een onherkenbaar thuisland.

Een vlammende en vlijmscherpe voorstelling over de ongemakkelijke gevolgen van de ˜war on terror. Over de oorlog in je kop en over een breekbare samenleving die geweld met geweld bestrijdt.

 

Ik geef de oorlog nergens de schuld van. Die oorlog was wel okee. Ik mis em. Alleen, dan kom je terug naar dìt.

 

Simon Stephens schreef Motortown in slechts vier dagen. Door de ramen van zijn werkkamer in Londen, wijd open vanwege het broeierige zomerweer, klonken politie- en ambulancesirenes: het was juli 2005 en de Britse hoofdstad was net getroffen door de zwaarste terreuraanslag in haar geschiedenis. De verwarring, de ontsteltenis, de twijfels over de Irak-oorlog, ze razen als een trein door Motortown.

Voor Stephens leidden de aanslagen tot het verlangen vragen te stellen over de oorzaken en gevolgen van de ˜war on terror . Vragen waar hij het antwoord niet op weet. Vragen over oorlog, over Engeland. Vragen over zijn eigen schuld aan het creëren en in stand houden van een Westerse cultuur die een dergelijke oorlog aangaat en zich moreel in het nauw werkt om hem te rechtvaardigen. Stephens: Ik wilde dramatiseren dat er geen ˜goeien en ˜slechten meer zijn, dat we dat punt voorbij zijn. Ik wilde een toneelstuk schrijven dat donker en tegenstrijdig en gewelddadig is, omdat onze cultuur donker en tegenstrijdig en gewelddadig is. Dat stuk werd Motortown, een theatrale koortsdroom over Irak-veteraan Danny en diens moeizame terugkeer naar de samenleving waar hij voor gevochten heeft.

Inmiddels behoort Stephens tot de absolute top van moderne Europese theaterauteurs. Toen het prestigieuze Royal National Theatre in Londen besloot voor het eerst in haar geschiedenis een huisschrijver aan te nemen, viel de keuze meteen op hem. Bij de grote repertoiregezelschappen in Duitsland krijgen ze geen genoeg van zijn werk. Toch is hij in Nederland nagenoeg onbekend. Studio Dubbelagent brengt de Nederlandse premiere van Motortown.