De afgelopen maanden heeft de Theatermachine intensief gewerkt aan het lichtontwerp voor gebouw en kunstwerken van STRAAT, het nieuwe museum voor Street Art in Amsterdam-Noord.

STRAAT is een nieuw museum met de grootste collectie aan Street Art ter wereld. De kunstwerken in de collectie werden door internationale en Nederlandse kunstenaars ter plekke in de monumentale Lasloods op de voormalige NDSM-werf gemaakt. De doeken waarop ze werkten zijn zo groot als muren waardoor het gevoel van de straat naar binnen wordt gehaald. Het prachtige industrieel erfgoed van de Lasloods draagt hieraan bij. De Theatermachine heeft een lichtontwerp gemaakt voor de vaste collectie, de winkel en de wisselende tentoonstellingen in de galerie.

Lichtontwerp

De hal is industrieel en ruig. Het licht mocht stoer en brutaal zijn, recht voor zijn raap. Als de bezoeker de hal binnenkomt vormt de enorme ruimte een immersieve ervaring. We wilden dat het oog van de bezoeker als vanzelf naar de kunstwerken zou trekken door deze helder uit te lichten. De balans tussen de kunstwerken en de architectuur was een belangrijk aandachtspunt. De ruimte en al haar losse elementen moesten samensmelten tot één geheel, ook overdag. Dit was geen gemakkelijke opgave. Ook de infrastructuur moest bedacht worden. De hal was compleet ‘leeg’.  De komende jaren zal het lichtbeeld verder worden uitgebouwd.

Techniek en Ruimte

De Lasloods is  echt enorm groot! 60 meter breed, 120 meter lang en 24 meter hoog. Bij het lichtontwerp moest bepaald worden waar de lampen zouden komen te hangen. Er is een trussconstructie bedacht met 6 lange lijnen die op 17 meter hoog de hal in de lengte doorkruisen. De kunstwerken zijn gemiddeld 9 meter breed en 5 meter hoog; er hangen geregeld twee kunstwerken van deze afmetingen boven elkaar. We wilden graag ,dat de positie van de lampen, de vrije doorkijk in de ruimte niet zou belemmeren. Iedere keer opnieuw werden we verrast door de aantallen, de afstanden en de oppervlaktes.

We hebben veel tests op locatie gedaan om de juiste armaturen te kunnen adviseren. Een led-schijnwerper met genoeg output, een zeer goede kleurweergave en een groot zoombereik. Tevens hebben we aparte barndoors laten maken die per klep afzonderlijk draaibaar zijn om de rechthoekige kunstwerken vanuit alle invalshoeken goed te kunnen kaderen. Hiermee proberen we lichthinder/verblinding zoveel mogelijk te voorkomen.

In het project is 662 meter truss verwerkt.
343 led-schijnwerpers voor kunstwerken en 16 led-schijnwerpers voor functionele en sfeerverlichting opgehangen met in totaal 72.000 Watt totaal beschikbaar vermogen. 7 netwerk nodes met 24 aanstuurbare dmx-universes verzorgen de aansturing.

Lichtbeeld overdag

De vier grote dakkappen en ramen zullen overdag de algemene verlichting zorgen, door middel van het binnenvallend natuurlijk daglicht. Het glas in de dakkappen aan de oost- en zuidzijde is voorzien van diffusiefilter om direct binnenvallend zonlicht tegen te houden. Diffuus daglicht is de basis lichtbron, aangevuld met kunstlicht op de kunstwerken om donkere hoeken bij te lichten. Door middel van een lichtsensor wordt de invulling van het kunstlicht op de werken variabel gedoseerd.

Lichtbeeld avond

In de schemering en ‘s avonds gaat het kunstlicht de hal geleidelijk overnemen. De kunstwerken zullen meer gaan afsteken tegen de wanden.
In de toekomst stellen we ons voor dat de kunstwerken omringd worden door warmer wit licht. Het architectuurlicht en accentlicht zal de locatie nog beter tot zijn recht doen komen.

In de media

In Het Parool van 9 oktober 2020 schrijft Tahrim Ramdjan:
“Het is een gigantisch mooie collectie van kunstwerken, die uit de hele wereld komen. Waar je in de stad misschien maar één of twee kunstwerken ziet, zie je het nu allemaal bij elkaar. Het museum hoopt ‘een hoop creativiteit’ aan de stad toe te voegen.“

Op de website Hiphop In Je Smoel (HIJS) schrijft Jaap van der Doelen:
“De internationaal vermaarde Hall of Fame voor graffiti- en street artists in de hoofdstad was niet alleen een walhalla van de kunstvorm aan de buitenkant, maar had binnen ook een collectie om de vingers bij af te likken. Die kreeg alleen niemand te zien. Tot nu.“

Kunstenaars:

Rafael Sliks / Zësar Bahamonte / Snik / Dvate / Royyal Dog / Dourone / Said Dokins / DERM / Skount / Nase / Monkey Bird / Bims / L’Outsider / Daan Ritbergen / Mr. June / Caratoes / W3sr / Bruno Smoky / Nicky Nahafahik / Xoooox / Jenny Sharaf / Nasca Uno / Oscar / Sidney Waerts / Welin / Balstrøm / David Walker / JanIsDeMan / Eoin / Sokar Uno / Kevin Ledo / Fin DAC / Guido de Boer / Mike 171 / SJK 171 / Dotsy / Jim Vision / Joren Joshua / TWOONE / Daze / Inkie / Nomad Clan / Alex Senna / Vesod / George Rose / Guido van Helten / Ino / Hyland / Helen Proctor / Ever / Morcky / Dagoe / SWOK / Ox Alien / Phibs / Bounce / Davor Smoljan / Klaas Lageweld / Welin / Bartkore / Millo / Sebastian Masuda / Beyond / Dan Kitchener / Cripta Djan / Treze / Adele Renault / Nuno Viegas / Base 23 / Icy & Sot / Jeffrey Cheung / Osch / Erin Yoshi / Sellfable / United Painting / Alaniz / Bonzai / Thomas Powell / Guitar y Banjo / Nafir / Crânio / Dale Grimshaw / Li-Hill / Seyb / Clandestinos / Chor Boogie / Cryptik / Vegan Flava / Jelmer Noordeman / Mando Marie / Elmar Karla / Eddie Colla / Pso Man / Kram / A squid called Sebastian / Vyal One / Alex Face / Wayne Horse / Malakkai / Taquen / Nils Westergard / Fake / Tank Petrol / Bijdevleet / David Shillinglaw / Karski / Zmogk / Alice Pasquini / Paola Delfin / Lean Frizzera / Tymon de Laat / Buff Monster / Ben Slow / Pez / Mark Gmehling / Chris Dyer / Sipros / Apitatán / Oz Montania / Brigada Ramona Parra / Entes / Mateus Bailon / Farid Rueda / Uno Nueve / Gleo / Cix / Steve Locatelli / Astro / Ekundayo / Kool Koor / Binho Ribeiro / Shaun Burner / Milu Correch / Michel Alders / Hugo Kaagman / Carl Kenz / Joram Roukes / DOES / Czee13 / Saïd Kinos

Fotografie: Floriaan Ganzevoort en Roderik van Nispen

NDSM-Plein 1
1033 WC Amsterdam
+31(0)20-3709630
www.straatmuseum.com